1.MOLDOVA NOUĂ Cumăcitu
Obiceiul se ţine
în prima luni după Sfintele Paşti si constă în
alegerea prietenilor în număr impar, de obicei 3 sau
5 copii cu care se va înfrăţi până la bătrâneţe.
Fetele se numesc între ele << cumace >> , iar băieţii
<< poţe >>. Se pregăteşte o coroană din salcă, iar
copiii se duc sau vin unii la alţii in funcţie de
anul precedent (cel care a fost la "poţă" sau la
"cumacea" de data asta îl aşteaptă acasă pe
celălat). Fiecare va alege pe lângă ouăle roşii care
le va duce şi un cadou cu el/ea. Acasă, sub un pom,
se învârtesc de 3 ori cântând un cântecel anume şi
schimbând între ei/ele cadourile introduse prin
coroană ăi tot prin coroană se şi pupă. La sfârşit,
mamele rup această coroană, aruncând cât mai sus pe
un pom, ceea ce indică creşterea copiilor cât mai
mari şi sănătoşi.
2.
POJEJENA Ruga
sau nedeia reprezintă sărbătoarea prin care oamenii
satului bănăţean îşi ţin hramul bisericii lor.
Această zi diferă de la un sat la altul. În Pojejena
Biserica Ortodoxă Română era unită de cea sârbă, dar
înainte de 1900 în urma unor neânţelegeri acestea
s-au despărţit şi s-a înfiinţat Biserica
Crestin-Ortodoxă Română care îşi ţinea sărbătorile
după calendarul nou.Tot cam în acea perioadă nedeia
s-a ţinut în prima zi de joi după sărbătoarea
Rusaliilor. Însă in anii 1950 in timpul deportărilor
locuitorilor din zona Bărăgan s-a hotărat ca nedeia
să fie odată cu Rusaliile.
Nedeia este
sărbătoarea care mai mult decât oricare altă
sărbătoare, îi uneşte pe toţi locuitorii satului
şi pe
musafiri. De nedeie majoritatea celor care lucrează
in alte ţări sau mai departe
şi care nu pot veni aşa des
acasă acum vin pentru a fi aproape de familie.
Nedeia fiind o
sărbătoare religioasă nu implică prea mult
oficialităţile locale, ele contribuind doar la
strângerea de fonduri alocate bunei desfăşurări a
petrecerii care are loc cu ocazia nedeii. Nedeia
ţine de duminică până marţi. Pregătirile încep mult
înainte pentru că oamenii vor să fie aşa cum s-a
obişnuit, multă veselie si voie bună, iar locuitorii
să-şi întâmpine cât mai frumos musafirii poftiti si
nepoftiti.
Tradiţia spune că
înainte în dimineaţa Rusaliilor, prima zi de nedeie,
după măturatul drumului ferestrele caselor erau
împodobite cu pături ţesute in casă (ponevi) şi
<<
perini >> lucrate manual. Tot atunci se puneau crengi
de nuc sau tei si cine vroia << sădea>> chiar şi câte o
creangă mare in faţa casei. Din acest obicei nu s-a
mai păstrat decât acela de a pune frunze de nuc în
ferestrele caselor.
Un alt obicei care cu
ocazia nedeii s-a pierdut cu timpul, era acela de a
merge la biserică şi la joc îmbrăcaţi in costume
populare. De asemenea mâncarea si băutura care se
consumă în aceste zile nu se dau de pomană, ci de
sănătatea casei, a animalelor şi bunăstarea
familiei. Prima zi a nedeii o reprezintă Rusaliile.
În a doua zi a nedeii, după slujba de la biserică,
intreaga comunitate merge împreună cu preotul, cu
steagurile bisericii ca să se sfinţească şi să se
binecuvânteze holdele şi roadele câmpului. Se merge
pe câmp până la troiţele care sunt amplasate la
câteva sute de metri în afara localităţii. Tot
atunci se împleteşte o cunună de grâu care va rămâne
la steagul mare al bisericii tot anul.
În timpul
comunismului acest obicei a fost interzis, dar după
anul 1990 a fost reluat, şi practicat an de an de
comunitatea creştină din localitate. Fie că sunt sau
nu respectate tradiţiile, sărbătoarea nedeii este
aşteptată cu nerăbdare de toţi sătenii, bătrâni sau
tineri, fete sau băieţi. O astfel de sărbătoare nu
poate fi nici înlăturată, nici ştearsă din memoria
şi tradiţia satului.
3.CĂRBUNARI
Ruga
comunei, anual de Rusalii Făşancul, la lăsatul
secului postului Paştelui. În comună nu se
organizează târguri.
Termenul "farsang" (fasanc - în pronuntie românească)
vine din germană şi se traduce "mască".
După aprecieri
recente acest obicei (profan la început a ajuns o
sărbătoare religioasă) ar fi apărut in lumea
germană, maghiară-catolică, extinzându-se in zona
ortodoxă a Banatului de Sud, la români si sârbi
(sunt si aprecieri ca prima dată fasancul s-a
născut în neolitic legat de cultul fecundităţii si
fertilităţii, preluat de daci prin obştea sătească).
Începe în prima duminică după Lăsata Secului, cu 6
săptămâni înainte de postul Paştelui. În acea
duminică are loc "fasancul cel mic" (al copiilor);
luni si marţi este "fasancul cel mare" (al tinerilor
căsătoriţi, necăsătoriţi, etc). Initial fasancul
dura 6 zile; astăzi numai 3 zile (duminică, luni,
marti - românii; luni, marti, sâmbătă - sârbii).
Semnificaţia lui este
complexă, mai întâi ca prin ironie, satira, parodie
se scot la iveală relele făcute de semeni;
neplăcerile, necazurile pricinuite de natură in acel
an; apoi şansa purificării corporale şi sufleteşti
(simbolic prin atingerea cu nuiaua, mai nou cu o
sticlă de plastic) in postul Paştilor, lucru ce-l
determină pe om să fie mai bun, mai tolerant, mai
realist. De asemenea, fasancul este un spectacol, un
carnaval al costumelor şi măştilor, precum o piesă
de teatru in aer liber.
4.Înălţarea
Domnului Isus Hristos
la cer. Această sărbătoare se celebrează în a 40-a
zi după Paşti, zi în care după înviere, Domnul Iisus
s-a înălţat. Această zi se mai numeşte şi ziua de
Ispas sau Paştele Cailor. Denumirea de Ispas vine de
la un personaj care conform tradiţiei, ar fi asistat
la înălţare. Denumirea de Paştele Cailor vine de la
faptul că în această zi, caii se satură, însă numai
pe o perioadă limitată la o oră. Această sărbătoarea
este foarte importantă pentru religia ortodoxă,
fiind la fel de importantă precum sărbătoarea de
Paşte. În această zi se mănâcă pentru ultima oară în
an ouă roşii, iar salutul prietenesc al oamenilor
când se întâlnesc este "Hristos s-a înălţat!", iar
răspunsul primit trebuie să fie "Adevărat s-a
înălţat!".
Putem enumera şi
câteva tradiţii legate de această Sărbătoare de
Ispas:
-Oamenii se încing cu foi de nuc la brâu, pentru că
şi Iisus Hristos şi-a pus când s-a înălţat;
-Vitele se bat cu leuştean, ca să se ingraşe;
-În această sfântă zi, nu se dă foc şi sare din
casă. Explicaţia populară este simplă: nu se dă foc,
pentru că tot anul vei avea huit, şi nici sare,
pentru că vacile nu vor avea smântână.
- Nu se seamănă după Ispas, pentru că respectiva
plantă nu va rodi.
5.CORONINI
Numele actual al comunei provine de
la cel al contelui
Johann Baptist Coronini-Cronberg,
preşedintele administraţiei imperiale a voivodatului
Serbiei şi a Banatului Timişan între
1849-1859.
Ruga - 20 iulie de Sf. Ilie.
În fiecare an, pe data de 20 iulie,
lumea crestină îl cinsteşte pe unul dintre cei mai
mari profeţi ai Vechiului Testament: Sfântul Ilie.
Acest sfânt era de origine din ţinutul Tesvi, in
Galaad, de unde îi vine şi numele de "Tesviteanul"
şi era fiul unui preot al legii vechi. Sfântul
Proroc Ilie s-a născut cu aproximativ 900 de ani
înainte de Isus Hristos intr-o perioadă grea a
istoriei poporului ales, când cultul idolilor
otrăvea oamenii.
Tradiţie şi obicei de Sfântul Ilie:
- nu se lucreaza de teama pagubelor (trasnete,
ploaie, grindina);
- se duc faguri si miere
la biserică spre binecuvântare şi se împart de
pomană;
- se culeg în
zori plante de leac stropite cu sânge de cocoş tăiat
deasupra lor;
- se duc
berbecii la berbecar.
Dacă tună de
Sfântul Ilie, vor fi merele si alunele viermănoase; dacă ploua, va ploua 20 de zile.
6.SICHEVIŢA
Ruga
Fiind o
sărbătoare a bisericii, ruga e şi un prilej de a se
da donaţii către aceasta. Astfel, câte unul dintre
cei mai marcanti membri ai comunităţii este desemnat,
în fiecare an, "naşul rugii". "Naşul" este desemnat
de consiliul parohial, ori se oferă voluntar. Acesta,
în ziua respectivă, oferă bisericii o donaţie în
bani sau obiecte de cult. La slujba religioasă din
acea zi aduce un colac frumos, de sărbătoare.
Donaţia naşului se consemnează în registrele
bisericii.
Organizarea
petrecerii rugii (negeii), cade în sarcina "căpăraşilor".
Aceştia sunt de obicei tinerii satului care adună
bani de la fiecare casă (ori se hotărăşte o sumă
fixă, ori dă fiecare după posibilităţi, dar cum
bănăţeanul e om "fălos" nu prea se lasă unii mai
prejos decât alţii). Din aceşti bani ei tocmesc
muzicanţii ce urmează să cânte la ruga satului.
Petrecerea
propriu-zisă are structură diferită de la localitate
la localitate. Astfel, in unele localităţi cântă
muzica după masă o repriză de 4-5 ore care este "jocul",
urmează o pauză pentru cină, iar de la 12 noaptea şi
până dimineaţa urmează "balul". A doua zi se cântă
de după-amiaza şi până seara un alt "joc",
nemaiţinându-se balul. În alte locuri se ţine ruga
in ambele zile cu bal, în altele numai cu joc.
Fiecare comunitate îşi are tradiţiile proprii legate
de desfăşurarea rugii.
7.GÎRNIC
Sfânta Cuvioasă Parascheva
La 14 octombrie, în fiecare an,
Biserica
Ortodoxă de pretutindeni prăznuieşte pe Sfânta
Cuvioasă Parascheva. În chip deosebit ea este
cinstită in Moldova, întrucât de 350 de ani moaştele
ei se găsesc la Iasi. Este cunoscută in popor şi sub
numele de "Sfânta Vineri" sau "Vinerea Mare".
Cuvioasa Parascheva a trăit în prima jumătate a
veacului al XI- lea. S-a născut în Epivat (azi
Boiados) in Tracia, pe tarmul Marii Marmara, in
apropiere de Constantinopol (azi Istanbul), pe
atunci capitala Imperiului Bizantin.
Praznicul (sau "prăznuirea") este
ziua la care
Biserica
sărbătoreşte un sfânt, un eveniment din istoria
mântuirii sau sfinte moaşte. Sărbătoarea sau
praznicul este o comemorare liturgică şi spirituală
a bisericii întregi. Comemorarea, sărbătorirea,
prăznuirea cuprinde amintirea vieţii sfintei
sărbători prin rugăciuni şi imnuri care se cântă la
slujbele bisericii, la care credincioşii sunt
invitaţi să participe. Uneori, un praznic poate să
fie însoţit sau precedat de o perioadă de post sau
ajunare.
8.BERZASCA Sf. Petru şi Pavel
după calendarul Iulian Macedonenii sărbătoresc
Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel conform calendarului
iulian, în 12 Iulie. Prin activitatea lor misionară,
ei au aşezat piatra de temelie a bisericii.
Sfântul Apostol Pavel este, după
Sfântul Evanghelist Ioan, cel mai însemnat scriitor
şi gânditor dintre Apostoli. Prin activitatea sa
misionară a eliberat creştinismul de servitutea
legii mozaice şi a asigurat propovăduirea sa
universală.
9.ŞVINIŢA
Festivalul Smochinelor
Abia după cules incepe treaba.
E vorba de o adevărată artă a
gospodinelor. Fiecare familie are propriile sale
reţete pentru dulceaţă, ţuica şi vin. Dacă sunt mai
multe reţete, atunci e clar că trebuie să se vadă
care e mai bună. Fiecare familie îşi protejează
reţeta proprie, mostenită din generaţie în
generaţie. După ce se culeg, smochinele sunt puse la
uscat, "atât cât trebuie". Este şi aici o metodă de
uscare, dar pe care nu ne-a spus-o nimeni. Dacă vrei
sa faci dulceată, la doua kilograme de fructe adaugi
un kilogram de zahăr. Apoi se fierbe in paralel un
sirop in care se pun roadele pământului. Se adauga
şi sâmbure de nucă, dar nu numai atât. Fiecare
smochină este înţepată cu o seringă. Se introduc
astfel câteva picături de rom în "carnea" fructului.
Dacă faci ţuică, roadele gliei se pun mai întâi la
macerat. Mai ştim doar ca iese o licoare foarte
tare. Cât despre vin, poţi doar să-l guşti, că de
reţetă nici nu se pune problema s-o "miroşi", cel
puţin.
10.DUBOVA
Sf.
Gheorghe
Tradiţia ortodoxă este că Sf. Gheorghe s-a născut în
Capadocia intr-o familie creştină, tatăl său fiind
general român, iar la vârsta de 30 ani Sf. Gheorghe
a devenit la rândul său general în armata lui
Diocletian. Sf. Gheorghe s-a ridicat impotriva
hotărârilor anti-creştine ale Consiliului de la
Nicomedia (303), ceea ce i-a adus persecutii din
partea lui Diocletian. A fost chinuit în cele mai
cumplite chipuri, otrăvit şi mai apoi decapitat.
"Măsuratul
oilor"
Ziua de Sângiorz este dedicată începutului sezonului
pastoral (varatul) , a primii mulsori a turmei de
oi. După numeroase activităţi practice (închiderea
ţarinelor, construirea sau repararea stânilor,
înţărcatul mieilor, tunsul oilor şi berbecilor) şi
juridice (asocierea proprietarilor de oi pentru
formarea stânei, însemnarea oilor, angajarea
ciobanilor, plata păşunatului etc.). La "Măsuratul
oilor" se măsoară laptele de la oile fiecărui
deţinător de oi, după care se calculează cantitatea
de brânză cuvenită la spargerea stânei (toamna). La
unele stâni este invitat preotul, spre a binacuvânta
turma de oi. După terminarea mulsului, sunt
pregătite mâncăruri cu specific păstoresc (friptura
de miel, balmaş cu mămăligă, mămăligă cu lapte,
cârnaţi, ţuică fiartă, etc), iar participanţii se
avântă în discuţii, insoţite de muzică şi voie bună.Fiecare
familie deţinătoare de animale care dau lapte,
pregăteşte un colac rotund, în care se pun ouă
roşii. Două persoane din familie (de obicei copii)
"trag colacul" sub o vacă sau o oaie, împărţindu-l
in două. În timpul tragerii colacului prima persoană
spune "cucu!", cea de-a doua persoană raspunde
"răscucu!", prin aceasta fiind anulată puterea
cucului de a lua şi strica laptele. După aceea, cu
ajutorul unor frunze de scăiete îmbibate in untură
de porc, se unge animalul, aceasta semnificând
purificarea sa.
Tradiţii
şi obiceiuri
-
"Măsuratul Oilor" prima sîmbată a lunii mai- Dubova
-
"Nedeie" la sărbătoarea de Sf. Maria Mică, 8
septembrie, Dubova
-
"Farsane" sărbătoare cehească, februarie, Eibental
-
"Sfînta Varvara" 3 decembrie, Baia Noua(Ziua
Minerului)
11.EŞELNIŢA
Sf. Prooroc Ilie
Tesviteanul
În această lună, în ziua a douazecea,
pomenirea suirii la cer cea de foc purtătoare a
sfântului, măritului Prooroc Ilie Tesviteanul.
Sfântul si marele Profet Ilie, acest înger întrupat
în carne ce a primit de la Dumnezeu puterea de a
deschide şi închide cerurile, era de origine
din Tesvi in Galaad. Tradiţia apocrifă, care a
transmis aceste detalii despre naşterea Profetului,
precizează că el era din tribul lui Aron şi deci era
Preot.
-Zilele
Eşelniţei 9-10 mai
-Ziua copilului 1 iunie
-20 iulie - Sf. Prooroc Ilie Tesviteanul
-15 august - Adormirea Maicii Domnului
-Nedei 20-21 iulie, 15-16 august
12.
ILOVIŢA
Balul izmenelor
În acastă zi se organizează
un bal popular, iar toţi cei care vin
la căminul cultural din centrul satului trebuie
neapărat să fie imbrăcaţi în "cioareci olteneşti".
Balul cioarecilor olteneşti a ajuns la cea de-a X-a
ediţie şi a fost preluat din Banat, Iloviţa fiind
amplasată în zona de interferenţă a Banatului cu
Mehedinţiul. Organizatorul şi oamenii care au dat
naştere acestui nou obicei din Mehedinţi, îi
îndeamnă pe băieţi ca la fiecare sărbătoare mare să
se îmbrace aşa cum o făceau cei bătrâni, pentru a nu
se pierde traditia.
Balul la care participă peste 40 de
perechi imbrăcate în izmene şi costume populare este
adevărata sărbatoare a localnicilor, care se strâng
cu mic, cu mare în centrul satului, sala Căminului
Cultural fiind neîncăpătoare. Cei prezenţi joacă şi
chiuie pe acorduri muzicale olteneşti, dar şi
bănăţene până la ivirea zorilor.
13.BREZNIŢA
DE OCOL
Naşterea Maicii
Domnului
("Sfânta Maria Mică"), pe
8 septembrie, iar
pe
12 septembrie, în
Biserica Româno-Catolică
se sărbătoreşte
Sfântul Nume al Mariei
(aluzie la respectul datorat Maicii Sfinte şi
încrederea în puterea invocării respectuoase a
acestui nume, ca semn de binecuvântare şi tărie în
faţa ispitelor). Cuvântul Maria, este în general
considerat ca fiind originar din limba ebraică şi ar
proveni din Maryam cu varianta Miryam, numele
surorii mai mari a lui
Moise.
14.ORŞOVA
Zilele Municipiului
Orşova
Zilele Orşovei
se sărbătoresc, în fiecare an, în preajma zilei de
Sfânta Maria, patroana spirituală a localităţii.
Municipiul, situat la confluenţa Dunării cu râul
Cerna, are în prezent aproximativ 30.000 de
locuitori. Localitatea este cunoscută din
antichitate ca fiind cetate dacică, apoi una
daco-romană, denumita Colonia Zermensis, şi apoi ca
municipiu, sub numele de Dierna, care a fost un
important punct vamal fiscal, intre Moesia Superior
şi Dacia.
Se
fac croazieri pe Clisura Dunării şi vor avea loc
manifestări culturale şi concursuri iar invitaţii, atât interpreţi de muzică populară cât şi de muzică
uşoară, sunt nume sonore.Cele trei zile de petrecere
se vor încheia cu focuri de artificii.
Peste zece mii de persoane sânt aşteptate să
petreacă pe faleza din centrul municipiului. "Manifestarea"
va debuta cu un festival al tineretului, care va
avea loc în faţa Casei de Cultură. Pe insula
Pescăruş se vor desfăşura Zilele Marinei, de la care
nu vor lipsi prinderea porcului, nunta cu bucluc şi
alte jocuri marinăreşti. Va fi şi un spectacol de
muzică populară, unde vor fi peste 300 de
participanţi.
|